Obalans

Med ökad träning så kommer ett ökat behov av kost och ett ökat behöv av vila. Alltså borde jag inte bli sjukt förvånad när jag (efter en ganska lat period av mitt liv) börjar öka träningsmängden igen och samtidigt behöver sjukt mycket sömn. Igår kom jag hem från jobbet, åt, gick och la mig och somnade på soffan i 1,5 timmar, gav mig ut på en löparrunda, duschade och gick och la mig igen. Vaknade idag på morgonen med den obligatoriska huvudvärken efter ett långt löparpass och stentrött!
Det känns som om jag skulle kunna sova bort all min lediga tid om jag ville. Men det vill jag ju inte, och då blir det brist på sömn istället. Och en outvilad kropp är en dålig kropp. Har fått konstaterat av min sjukgymnast (och kollega och vän) att jag ådragit mig ett löparknä. Har löpningförbud tills på måndag, minst. Det kanske inte är direkt kopplat till att jag sover för lite, snanrare att jag är svag och stram i mina muskler, men det känns ändå som om det hänger ihop. Jag pressar min kropp lite väl hårt (enligt vissa) och det får jag ju lida för. Kanske för drastisk ökning av löpningen, därav trötthet och skada.
Så för att åtgärda problemet ska jag bli mer noggran med maten och sömnen, och träna upp mina svaga (men ack så snygga) ben.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0