59 dagar kvar, frukost

Här sitter jag, kaffekokaren har precis puttrat klar och frukosten är framme. Livet är så bra ibland. Ingen frukost är så god som den efter att man tränat. Egentligen är det kanske inte frukosten som är sådär himla god, utan tillfället som är så himla bra; tända ljus, mat på väg ner i magen och dages träning i huvudet.

Idag hade jag och Maria teknikträning, och jag har äntligen fattat vad det handlar om. Jag kanske har fått höra det tusen gånger förut, men nu fattar jag. Jag fårt inte in det i kroppen än, men jag fattar iaf, och det är ett litet steg.
Det handlar om att få till en liten inre rotation i bålen, att lyckas länka samman bäcken och axlar och att starta rörelsen emellan dessa. Då får man med höften och får kraft från den, man använder inte bara axlar och armar i slagen utan hela kroppen. Man ger inte sin sparringpartner någon ledtråd om vilken spark elller vilket slag som kommer, för på utsidan syns inte att man är på väg att slå, eftersom kraften kommer innifrån från de djupare musklerna. Nu ska jag lyckas få min kropp att förstå dethär också, det är en rörelse som jag nog aldrig egentligen använt, så jag måste bygga upp ett helt nytt rörelsemönster. Men allra första ska jag lära mig att göra min inre rotation, sen kanska jag kan lägga på resten.
Tror inte att jag kommer hinna lära mig detta till tävlingen, men kanske så småningom iaf. Det låter kanske lite flummigt, men jag förstår åtminstone vad jag menar, och det är ju huvudsaken.

Kan också glatt meddela att jag klarade ena halvan av tenta jag hade igår. Klarade den praktiska delen, den del osm jag brukar vara nervösast för eftersom det är en så viktig del av sjukgymnastiken, eller det är ju likosm ett praktiskt arbete, så då är det ju gött om man kan det osm är praktiskt.

I eftermiddag är det vila, altså ingen träning för min del. Då blir det eventuellt en helkroppsmassage och öva på att få till min inre rotation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0