"Jag tänker på pappa"

Under senaste tiden har vissa minnen kommit tillbaka till mig, som jag inte kommit ihåg innan. Ett av dessa minnen som är väldigt starkt är när jag en rast någon gång under lågstadiet satt på min bänk, ensam som vanligt och lekte med ett hopprep när min fröken kom fram och frågade mig varför jag satt där helt själv. Och då svarade jag henne att det va för att jag tänkte på pappa. Det va under ett av de åren då pappa va sjukskriven och låg mycket på sjukhus.

Det är ett lite tragiskt och jobbigt minne, men det är väldigt starkt. Jag minns ingenting som hände innan eller efter denna lilla stund, men just detta minns jag väldigt tydligt. Jag vet på vilket sätt jag snurrade hopprepet och vad jag tänkte och kände när jag satt där.

Men jag förstår inte varför detta kommer tillbaka till mig nu. Varför jag plötsligt kommit att minnas något som hände för typ fjorton år sedan. Varför nu?

Jag läser psykologi och har tenta på det imon, och det handlar delvis om att minnas och att glömma. Under rubriken motiverad glömska har jag skrivt : Glömmer sådant man inte vill minnas, försvara sig. Kan komma tillbaka.

Och just detta är ett så fruktansvärt bra exempel på motiverad glömska. För jag har troligtvis jobbat hårt (omedvetet) på att glömma mycket av den tiden i mitt liv för det va mycket jobbigt då. Men vad är det som gjort att det plötsligt kommit tillbaka? Vad har jag gått igenom nu som kan få min hjärna att plocka fram minnen av det osm hände då? Och varför just detta? Eller är det bara helt slumpmässigt?

Det är konstigt och svårt att förstå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0